Mașina Enigma, a naziștilor, avea 158,962,555,217,826,360,000 de configurații

Numberphile a făcut un alt material excelent legat de Mașina Enigma, a naziștilor, un aparat care permitea crearea de mesaje cripate ce erau aproape imposibil de decodat. Mașina Enigma a fost în uz comercial încă de prin anii ’20 iar prin anii ’30 armata germană a creat un model mai complex.

Acest aparat electromecanic era portabil și permitea crearea de mesaje criptate în funcție de pozițiile tamburilor cu numere și de perechile de litere care erau interschimbabile. Dat fiind că se foloseau cinci tamburi cu numere, 26 de litere pe tastatură și panoul de perechi de litere interschimbabile, numărul de configurări putea urca până la 158,962,555,217,826,360,000.

Numărul 158,962,555,217,826,360,000 este aproximativ 158,9 trilioane de configurații. Pentru a putea descifra mesajele germanii trebuiau să aibă cu ei tablele de configurații care aveau o configurație diferită pentru fiecare zi a lunii. Aceste table se schimbau lunar. Totuși, oamenii inteligenți de la Biuro Szyfrów, Biroul Polonez a Criptărilor, a reușit spargerea codului Enigma încă de prin 1932.

Modele ulterioare ale acestei mașini au creat dificultăți echipelor de “codebrakers – spărgători de coduri” în cadrul celui de-Al Doilea Război Mondial. Curios cum războaiele dau naștere unor tehnologii interesante care ar putea fi folosite pentru bine. Totuși, Mașina Enigma nu mai este o enigmă de mult timp.

Update 18/01/2013 Mașina Enigma avea un defect: oricât de mult apăsai o literă litera rezultată nu era niciodată aceeași ca litera inițială. Adică, dacă apăsai T de 100 de ori, litera rezultată era orice în afară de T. Eroarea aceasta a fost exploatată de Alan Turing, care a creat o mașină de decodare numită Bombe.

Bombe era capabilă să descifrze mesajele în 20 de minute, lucru impresionant, mai ales dacă te uiți la complexitatea mașinii Enigma. Vezi video:

3 Responses to “Mașina Enigma, a naziștilor, avea 158,962,555,217,826,360,000 de configurații”

  1. Am avut onoarea de a atinge masina asta acum doi ani, la Berlin.
    O prezenta -cu mult umor- un domn pe nume Simon Singh.
    Poti afla mai multe detalii despre masina la http://simonsingh.net/lectures/the-enigma-project/

  2. Cum a fost descoperita eroarea de proiectare a masinii (fapt ce a dus apoi la descifrarea mecanismului de criptare) e o poveste interesanta.

    Germanii transmiteau diverse mesaje criptate cu Enigma, mesaje acre aveau diferite lungimi. Pentru a ingreuna munca de decriptare a englezilor, germanii incercau sa transmita mesaje criptate de lungimi egale, la intervale regulate.
    Astfel, teoretic nu puteai distinge care mesaj contine informatie utila si care nu.

    Păcatul a făcut ca la unul din mesajele “blanc” trimise de germani, operatorul să fie cam plictisit și să apese de 200 de ori pe aceeași tastă. Urmarea e cea pe care o știm.

    • :)) Nu stiu sigur daca aia a fost eroare de proiectare, dat fiind ca germanii au fost meticuloasi in tot feluld e inventii ce le-au facut. Probabil chiar au avut intentia de a crea un sistem in care litera T sa nu fie niciodatata T in mesajul criptat.

      Nu stiam de partea cu blanc si tastarea de 200 de ori a aceeasi taste. Iti dai seama ca a susurat foarte mult munca englezilor 😀

      Multumesc de link si de detalii!

Leave a Reply