Augmented Reality

PlayPlay

Proiect de realitate augmentată. Imagine preluată de pe http://www.ict.csiro.au/ page.php?did=26

Deși au existat proiecte de modificare a modului în care vedem lumea înconjurătoare încă din anii ’50 (vezi Morton Heilig), abia în 1992 (vezi scurtă istorie) s-au pus bazele a ceea ce este denumită realitate augmentată, ajungând ca la această dată (n. a. 07.iulie.2010) să fie accesibilă publicului larg prin încorporarea în smartphone-uri și browsere web.

Ce anume este realitatea augmentată și de ce nu i se zice “îmbunătățită”? Folosirea termenului “augmentat” implică sporirea a ceva și adăugarea de elemente cu scopul de a îmbogăți experiența realității, fiind mult mai apropiat de sensul pe care l-au avut în gând creatorii acestui concept.

Realitatea augmentată nu este altceva decât suprapunerea unor imagini și texte peste imaginea reală, totul făcându-se în timp real și cu efect imediat.
Realizarea acestui concept, însă, a impus existența unor tehnici avansate deoarece necesită prezența unui procesor relativ puternic, a unei camere video, a unui accelerometru, GPS și compasuri în stare solidă, așa cum se întâlnesc în special la smartphone-uri.

Utilizările cuprind o sumedenie de domenii, civile și militare. În sistemul medical, de exemplu, se folosește un tutore pentru a vedea cât mai exact anumite parți anatomice. Urmăriți aici un film de prezentare făcut de către Centrul ICT, din Australia. Mi se pare a fi chiar drăguț punctul în care a ajuns tehnologia, dar filmul prezintă doar începuturile, astăzi fiind un lucru obișnuit să ai instalat Junaio pe telefon. Metaio, firma care a produs Junaio, își are sediul în Germania și oferă posibilitatea de a vedea cum funcționează realitatea augmentată chiar la noi acasă prin folosirea aplicației Unifeye Viewer Flash.

Din păcate tehnologia aceasta nu va fi disponibilă prea curând și în România, sistemul fiind dezvoltat în special în SUA, Germania și Japonia (desigur).
Tot mai multe companii au început încă de la sfârșitul anului trecut “înarmarea AR” pentru a fi reprezentate în acest sistem nou, astfel ca este suficient sa îndrepți camera telefonului oriunde în jur ca să primești imediat informații despre baruri, hoteluri, stații de metrou și puncte de interes.

Următorul clip este revelator și merită văzut cu atenție.

Un alt exemplu care merită menționat este cel al integrării realități augmentate în hărți online, cum au făcut cei de la Microsoft cu Bing Maps, după cum se poate vedea aici.   Dar asta nu este tot. Companiile mari se implică tot mai mult în campanii de advertising unde se folosește AR, de curând firma Adidas lansând un spot interesant în care se poate vedea noua “dimensiune” a pantofilor sport.

Ai probleme cu automobilul și nu știi să faci reparațiile? Ei bine AR este la lucru. Dacă ai bani sa cumperi echipamentul și ți-e prea greu să înveți cum se fac reparațiile următorul clip este numai potrivit pentru tine. Se poate vedea ca sistemul recunoaște piesele indiferent de poziția lor și dă indicațiile necesare. Frumos, nu?

Să nu credeți că industria de entertainment s-a lăsat mai prejos (ce bine!) și au început lucrul în forță așa că există deja câteva jocuri pentru telefon și Xbox 360. Tot Metaio a creat un joc numit Zombie ShootAR, care există deocamdată numai pentru Nokia N95, dar se pregătește deja modelul și pentru platforme ca Windows Phone, IPhone sau Android. Alte jocuri în genul acesta sunt Pandemica și Sky Siege. Ce face un asemenea joc? Urmăriți clipul următor:

Am văzut că tehnologia aceasta este de-a dreptul uimitoare, dar unde se îndreaptă? Vă vine să credeți sau nu science-fiction-ul e mai aproape ca oricând de viața de zi cu zi. În viitorul apropiat dispozitivele folosite vor fi suficient de mici pentru a fi integrate în ochelari, cu camere video în rame iar lentilele fiind de fapt monitoare pe care primim informații în timp real.

Se vor putea face inclusiv conferințe după modelul “holodeck” folosit in serialul Star Trek. Odată cu accesul publicului larg la asemenea tehnologii se vor putea crea și folosi postere virtuale, semne de circulație virtuale, trasee turistice sau orice fel de obiecte virtuale cu care se poate interacționa.

Datorită faptului ca sistemele AR au încorporate programe și dispozitive de urmărire a gesturilor viteza de interacțiune dintre om și mașină va fi cu mult mărită. Asemenea apariției ferestrelor în interfața grafică a primelor sisteme de operare și inventarea mouse-ului, realitatea augmentată ne va schimba profund modul de relaționare cu mediul înconjurător, cu doar câteva gesturi sumare fiind posibilă realizarea de acțiuni altfel complexe.

Cu toate că dezavantajul evident este dependența tot mai mare de sisteme din ce în ce mai complexe, avantajele întrec cu mult neajunsurile (doar de s-ar mai ieftini asemenea produse!). Suntem în pragul unei schimbări majore iar anii ce vor urma ne vor pune în fața unor evenimente tehnologice la care nici nu ne gândim astăzi.
Dacă vreți sa vă informați mai mult despre subiectul acesta atunci vă invit să vizitați următoarele linkuri:

http://en.wikipedia.org/wiki/Augmented_reality

http://graphics.cs.columbia.edu/projects/armar/index.htm

http://www.metaio.com/

http://www.junaio.com/index/index/autologin/false

http://www.ict.csiro.au/page.php?did=26

http://www.ted.com/talks/lang/eng/blaise_aguera.html

http://thomaskcarpenter.com/

http://www.youtube.com/watch?v=86wnGrJpaCo&feature=channel

http://www.crunchgear.com/2010/05/17/review-aaarr-aaarrr-kill-zombies-with-zombie-shootar/


Trackbacks/Pingbacks

  1. O modă nouă: tatuaje AR — Obisnuit.eu - 10. May, 2011

    […] mai scris despre această nouă tehnologie încă de anul trecut. Poți citi articolul aici. Realitatea augmentată nu este altceva decât suprapunerea unor imagini și texte peste imaginea […]

Leave a Reply